"Danske unge mener blandt andet, at bankrådgiverens rolle er forældet, og hver fjerde ved faktisk ikke, hvad de skal bruge deres bankrådgiver til. Derfor kommer det måske ikke som en overraskelse, at mindre end en tredjedel af danske unge synes, at den lokale bankfilial er vigtig, og at hver anden sagtens kan nøjes med en bank, som er 100 % digital."
Danske unge er i høj grad prisbevidste, kritiske og digitalt orienterede, når det kommer til deres bank. Det viser en undersøgelse af Danmarks bedste bank lavet af bankplatformen Bankly.
I undersøgelsen af unge danskeres forhold til bankerne fremgår det, at de unge stiller nogle andre krav til bankerne end de ældre generationer. Det er især efterspørgsel for bedre online bankprodukter, som fremhæves, og det er derfor nødvendigt for bankerne at forbedre deres digitale produkter, hvis de vil fastholde deres yngre kunder.
Men hvordan vælger man som ung den bank, som matcher netop ens behov?
Unge er mere prisbevidste og digitalt orienterede
Danske unge mener blandt andet, at bankrådgiverens rolle er forældet, og hver fjerde ved faktisk ikke, hvad de skal bruge deres bankrådgiver til. Derfor kommer det måske ikke som en overraskelse, at mindre end en tredjedel af danske unge synes, at den lokale bankfilial er vigtig, og at hver anden sagtens kan nøjes med en bank, som er 100 % digital.
At danske unge stiller nogle andre krav til deres bank, kommer også til udtryk i deres villighed til at foretage prissammenligninger. De 18-29-årige er faktisk den gruppe, som indsamler flest lånetilbud - denne gruppe unge indsamler i gennemsnit tre lånetilbud.
At de unge i højere grad sammenligner lånetilbud, viser en stor prisbevidsthed, idet flere lånetilbud danner et bedre sammenligningsgrundlag, hvilket kan bidrage, til at man får en bedre låneaftale.
Man skal faktisk gerne indsamle minimum to lånetilbud, når man skal lave en lånesammenligning. Det er derfor positivt at hele to ud af tre danske unge indsamler mindst to lånetilbud, når de skal optage lån.
Sådan finder du den bedste bank til dine behov
Det kan være svært at skelne mellem de mange forskellige banktilbud, der findes i Danmark. Det er også meget individuelt, hvilke forhold der vægtes højest ved valg af bank. For nogle er en digital netbank vigtig, mens det for andre er personlig rådgivning.
Når du skal vælge bank, skal du derfor vurdere de forskellige muligheder ud fra dine behov som bankkunde. Du kan med fordel overveje følgende, når du skal vælge din bank:
- Netbank
Er du også en af de mange danskere, som benytter sig af bankens net- eller mobilbank flere gange ugentligt, bør du undersøge, om din fremtidige bank også har en sådan løsning.
- Fysiske filialer
Stadigt flere banker lukker deres fysiske filialer hvert år. Er det vigtigt for dig, at kunne møde op i en fysisk bankfilial, bør du derfor overveje en af de større banker. Dog ses tendensen med lukning af fysiske filialer hos alle banker, og du bør derfor overveje at vægte andre forhold højere, når du vælger din bank.
- Rådgivning
Nogle kunder vægter personlig rådgivning højt, mens andre oplever, at bankrådgiveren forsøger at sælge egne produkter frem for at rådgive til kundens fordel. Kvaliteten af bankrådgivning varierer fra bank til bank, og du må derfor gøre op med dig selv, om personlig bankrådgivning er vigtigt for dig.
- Lånemuligheder
Det kan være væsentligt at overveje dine lånemuligheder, hvis du en dag skal optage et lån til en bolig. Her bør du undersøge, om banken samarbejder med et godt realkreditinstitut, og om du har gode muligheder for at låne i banken til udbetaling af bolig eller andelsboliglån.
- Renter og gebyrer
Du bør sammenligne bankernes priser, da der kan være stor forskel på størrelsen af renter og gebyrer hos de forskellige banker.
- Opsparing og investering
Foretrækker du at investere gennem banken, bør du undersøge bankens priser samt om bankens tidligere kunder har været tilfredse med bankens investeringsprodukter.
- Negative renter
Selvom næsten alle banker i dag har indført negative renter, er det muligt at benytte sig af en af de online banker, som stadig har positive renter.
- Service
Der er stor forskel på serviceniveauet hos forskellige banker, og du kan derfor med fordel sammenligne bankernes kundetilfredshed i Voxmeters årlige kundetilfredshedsundersøgelse.
Hvis du er i tvivl om, hvilken bank du skal vælge, har Bankly lavet en komplet oversigt over alle banker.